Project omschrijving

Het leven op buitenplaatsen op de Utrechtse Heuvelrug

Kasteel Amerongen is een prachtig ‘Huys’ uit de zeventiende eeuw. het Huys, de tuin en de inventaris vormen een eenheid die in Nederland niet veel meer voorkomt.

Tijdens deze dagtocht bezoeken we een aantal buitenplaatsen op de Utrechtse Heuvelrug, waaronder Huys Amerongen

Programma
De dag start bij station Driebergen-Zeist waar we op loopafstand van het station de ontvangst organiseren in buitenplaats Bloemenheuvel. Deze plek is zowel met openbaar vervoer als auto goed te bereiken.

Na de koffie zal Martine Teunissen hier een presentatie geven over kleding uit die tijd.

Drs. Martine Teunissen
Ik geef interactieve lezingen over historische kleding per tijdsperiode. Tijdens deze lezingen laat ik replica’s van historische kleding zien en kleed ik mezelf of het publiek aan in verschillende kledingstukken uit een bepaalde tijd.
In deze lezing laat ik zien hoe het Franse hof toonaangevend wordt voor de mode en hoe de mode per 10 jaar veranderd. Met replica’s uit 1660 van de rijke bevolking.
https://www.beleefhetverleden.nl/

Na afloop van deze presentatie reizen we per bus over de Rijksstraatweg richting Amerongen. Onderweg komen we diverse buitenplaatsen tegen die strategisch gebouwd werden in de buurt van deze belangrijke verkeersader. Zodat het eenvoudig was om naar de stad te reizen en de zaken te behartigen.

Rond lunchtijd arriveren we bij het Landgoed Zuylestein bij Amerongen. We gebruiken hier eerst de lunch en worden vervolgens rondgeleid over het landgoed. Hoewel het huis door oorlogshandelingen in 1945 verloren is gegaan zijn de uitgestrekte landgoederen nog goed te bezoeken.

Na dit bezoek reizen we een klein stukje verder in Amerongen voor een bezoek aan het ‘Huys Amerongen’. Deze plek is nauw verbonden aan de geschiedenis van de familie Van Reede en met de gebeurtenissen in het Rampjaar 1672. We worden hier rondgeleid.

Na afloop brengt de bus u terug naar station Driebergen – Zeist.

Datum: Zaterdag 28 maart 2020 In verband met de maatregelen rondom het coronavirus gaat dit programma niet door.
Startlocatie: 10:00 uur vlakbij station Driebergen – Zeist
Programma is om ca. 17:00 uur afgelopen
Prijs: € 79,- per persoon
Inclusief: Gids, vervoer, koffie/thee, lunch en sommige toegangen
In samenwerking met: Grytte, flexibele kantoorruimte –  www.grytte.nl
en Beleef het Verleden – www.beleefhetverleden.nl

Inschrijven

Via onderstaand formulier kunt u zich voor dit programma inschrijven.